SAMOGRADNJA

Nasih ruku djela
Sada je: 22 ruj 2019 03:56.

Vremenska zona: UTC + 01:00 [LJV]




Započni novu temu Odgovori  [ 1 post ] 
Autor/ica Poruka
 Naslov: Re: TRANSMISIJA
PostPostano: 28 ruj 2010 01:28 
Offline
Site Admin
Avatar

Pridružen/a: 24 vel 2010 00:46
Postovi: 262
Transmisija vozila


Između motora i kotača nalazi se dosta više ili manje kompliciranih sklopova postavljenih upravo u tu svrhu. Nazivamo ih transmisija. Dakle, pod tim pojmom smatramo sklopove koji sudjeluju u prijenosu okretnog momenta (vrtnje) od motora do kotača.

slika

Sklopovi transmisije imaju 2 osnovna zadatka!
-prenose snagu (okretni moment) od motora do kotača
-prilagođavaju okretni moment i broj okretaja motora zahtjevima vožnje

Postavlja se (retoričko) pitanje, zašto nije moguće spojiti motor direktno sa kotačima? Za to postoji dosta razloga, više ili manje očiglednih.

Zamislimo da je motor direktno vezan sa kotačima automobila. Kako bi izgledalo pokretanje? Nikako. Ne bi uspjeli krenuti. Da bi se auto pokrenuo, potrebno ga je postupno opterećivati, što je jedno od nezgodnih svojstava motora sa unutarnjim izgaranjem. Naime, oni se ne mogu pokrenuti pod opterećenjem. Također, da bi se automobil pokrenuo, treba savladati određene otpore (otpori kotrljanja, trenja, zraka...), za što je pak potrebna određena snaga i okretni moment, koji ovise o broju okretaja motora.

Pogledamo li dijagram snage motora sa unutrašnjim izgaranjem u ovisnosti o broju okretaja, vidimo da je ta snaga pri cca. 1000 okretaja/min (broj okretaja praznog hoda motora, kada nije stisnuta papučica gasa, "lehr gas") malena. Znači, kada pokrećemo motor, on je odvojen od kotača (spojka je pritisnuta)
Pritiskom na papučicu gasa povećavamo broj okretaja motora, snaga raste, postupno otpuštamo pedalu spojke, tj. spajamo motor sa kotačima pri većem broju okretaja (i većoj snazi) i automobil se pokreće. Dakle, kao što smo već naveli, da bi se automobil pokrenuo sa mjesta, motor treba pokrenuti rasterećen i postupno ga opterećivati.

Transmisija mijenja odnos između broja okretaja i okretnog momenta motora i kotača, kako bi prilagodili rad motora zahtjevima vožnje. Kada se uspinjemo uz brdo sa punim automobilom, treba nam veliki okretni moment, a brzina nam nije važna, nego samo da se popnemo.Tada vozimo u niskom stupnju prijenosa (niža brzina, nrp. 2.)

Kada se pak vozimo po auto-putu, važno nam je da se vozimo brzo, ali kako je ravna cesta, kontinuirano opterećenje, nije nam potreban veliki okretni moment, pa vozimo u visokom stupnju prijenosa (4 ili 5 brzina). Zamislite da vaše vozilo nema mjenjača brzina, već kontinuirano vozite, npr. u 2. brzini.

Prilikom kretanja morali bi biti vrlo “nježni” sa spojkom (kuplungom, kvačilom) da bi uopće uspjeli krenuti, a maksimalna brzina vozila bila bi 60, 70 km/h, uz veliku potrošnju goriva, buku i pojačano trošenje motora. Dakle, još jedan dobar razlog za transmisiju. Osim toga, nezgodno bi bilo kada ne bi mogli voziti unazad.

Glavni sklopovi transmisije vozila su:
- spojka
- mjenjač brzina
- kardanski zglobovi
- kardansko vratilo
- diferencijal
- osovinski reduktor

Okretni moment se, preko spojke prenosi do mjenjača brzina, a zatim dalje preko ostalih sklopova transmisije na kotače.


SPOJKA

Primarna namjena spojke je postupno spajanje-odvajanje motora i kotača, pri pokretanju vozila i mijenjanju brzina. Najčešće ugrađivane spojke u današnja vozila su tarne mehaničke spojke, koje spajaju motor sa mjenjačem putem trenja preko tarnih obloga spojke ("lamela"). Sve češće se ugrađuju i hidrauličke spojke, dok su elektromagnetske spojke vrlo rijetke i gotovo ih je nemoguće danas pronaći.


MJENJAČ BRZINA

Glavna uloga mjenjača je prilagoditi karakteristiku motora zahtjevima vožnje, tj. omogućiti veći raspon i komfor brzina vožnje. On također omogućava i vožnju unazad, te je još jedno mjesto na kom se odvaja motor od kotača. Mjenjače možemo podijeliti na ručne i automatske.

Kod ručnih mjenjača, brzine mijenjamo pomicanjem ručice mjenjača, uz prethodno pritisnutu papučicu spojke, kako bi odvojili motor od kotača. Danas ručni mjenjači najčešće imaju 5 brzina za vožnju naprijed i jednu za vožnju unazad. kao što smo već rekli, pomoću mjenjača mijenjamo okretni moment i brzinu vrtnje. U nižim brzinama imamo mali broj okretaja kotača i veliki okretni moment, a u višim obratno; veliki broj okretaja kotača i manji okretni moment, što je upravo i glavna svrha mjenjača brzina - mijenjanje okretnog momenta i broja okretaja kotača - prema potrebama vožnje.

Kod automatskih mjenjača, brzine se mijenjaju automatski, vozač položajem ručice samo određuje kada (pri kojim uvjetima) će mjenjač sam promijeniti brzinu. Danas postoji više različitih tipova automatskih mjenjača, a samim time i načina upravljanja njima. Uobičajeni položaji ručice za odabir su: P (Parking), N (Normal), D (Drive) i R (Rear). Ubacivanjem ručice u određeni položaj, odabrali smo način rada mjenjača.

Većina današnjih automobila (u Europi) ima ugrađene mehaničke mjenjače, a hidraulički (automatski) se sve češće ugrađuju. Također postoji još i električni mjenjač, koji je vrlo rijetko u upotrebi, ali sličan princip se koristi pri tzv. "hibridnim pogonima".

_________________
alf 46
slika
slika slika slika


Vrh
 Profil Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail  
 
Prikaži postove “stare”:  Redanje  
Započni novu temu Odgovori  [ 1 post ] 

Vremenska zona: UTC + 01:00 [LJV]


Online

Trenutno korisnika/ca: / i 1 gost.


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.
Ne možeš postati privitke.

Traži:
Forum(o)Bir:  
cron
POWERED_BY
HR (CRO) by Ančica Sečan