SAMOGRADNJA

Nasih ruku djela
Sada je: 17 ruj 2019 10:50.

Vremenska zona: UTC + 01:00 [LJV]




Započni novu temu Odgovori  [ 1 post ] 
Autor/ica Poruka
 Naslov: KAROSERIJA
PostPostano: 25 stu 2011 14:42 
Offline
Site Admin
Avatar

Pridružen/a: 24 vel 2010 00:46
Postovi: 262
ŠASIJA I KAROSERIJA

Sadržaj ovoga teksta, zacijelo će pojedincima biti poznat. Međutim, krećemo sa pretpostavkom, da većina vozača i nije baš dobro upoznata, na čemu i u čemu se vozi. Pored toga, ljudi skloni vjećitom educiranju budu rekli da nikad neznate toliko da nemate što naućit.

Prema samom naslovu ovoga teksta, trebalo bi posegnuti za osnovnim tehnologijama vozila u daleko devetnaesto stoljeće. Od toga vremena počinju pionirski dani automobilizma. Počevši od samog podvozja vozila, poznat je tkzv. Ackermanov mehanizam upravljanja (Ackerman's layout - donja slika)). Ovim sistemom, po prvi puta, prednji kotači zaprežnih kola, počeli su se okretati oko svoje okomite osi u smjeru kretanja. Sve do tada, prednji kotači kola, okretali su se zajedno sa poprečnom spojnom osovinom oko središnjeg svornjaka. Oko ove inovacije, vodila se velika polemika u to doba. Naime, postojale su indicije, da je taj sistem smislio jedan kočijaš a čiju je ideju Ackerman realizirao.

slika

Da bi krenuli od samoga početka, trebali bi se osvrnuti na vrlo jednostavne konstrukcije i parne strojeve pa tek onda na razvitak OTTO i DIESEL motora. No, to bi zacijelo bio malo predugačak uvod u ovu temu. Stoga, krećemo sa malo naprednijim početkom.

Od prvih vozila pa sve do pedesetih godina, osnova vozila bila je šasija (gornja slika). Šasija je bila izrađivana od kvadratnih cijevi, međusobno zavarenih. Na šasiju su se potom vijcima spajali: donji postroj, motor, transmisija i karoserija vozila. Na priloženim skicama, vidljiv je klasičan uzdužni smještaj motora i transmisije kod vozila sa pogonom na zadnje kotače. Ovakva postava i pogon, zadržali su se također do pedesetih godina, kada je automobilska industrija masovno prelazila na proizvodnju vozila sa samonosećom karoserijom i pogonom na prednje kotače. Komplicirano sastavljanje šasije i karoserije, jedna je od loših strana vozila sa šasijom. Druga loša strana šasije je neotpornost na torziono savijanje (sukanje). No i pored toga, šasija se zadržala i do današnjih dana, kao osnova teretnih i sportskih (Cabriolet) vozila.

slikaslika

Na slijedećim skicama, prikazane su samonoseće karoserije sa uzdužno smještenim motorom i zadnjim pogonom, te poprečno smještenim motorom i transmisijom u kojem slučaju je vozilo pogonjeno prednjim kotačima. Pored određenih prednosti prednjeg pogona vozila, glavni razlog za poprečni smještaj motora i transmisije jest ušteda u materijalu i vremenu pri proizvodnji vozila. Poprečnim smještajem motora i pogona u samo prednji (u rijetkim slučajevima zadnji) dio vozila, eliminirala se je veza između motora i pogonskih kotača (kardanska osovina). Pored toga, ovakav sklop, jednostavno je u kompletu ugraditi u vozilo

slikaslika

Na narednim skicama, prikazana je moderna samonoseća karoserija. Znajući, da je u prethodnom slučaju, šasija nosila karoseriju vozila, ova izvedba karoserije bez šasije, nazvana je samonoseća. Ovakva karoserija, robotski se spaja od niza limenih elemenata, koji tako spojeni tvore tkzv. Box Sekcije. Naziv Box Sekcija, dobiven je poradi sličnosti zavarenih elemenata kutijama. Znači, bez obzira na debljinu lima, ovakvi kutijasti ili cjevasti oblici po rubovima karoserije, tvore vrlo kompaktnu cjelinu (karoseriju). Kako je vidljivo, i cijela karoserija ima oblik kutije sa box sekcijama po rubovima, te je kao takva vrlo otporna na torziono savijanje, što je bila mana šasije. Kod samonoseće karoserije, vodilo se računa o maksimalnoj zaštiti putnika u vozilu, prilikom eventualnog sudara ili slijetanja sa ceste. Tako na istoj skici, možemo vidjeti pojačani materijal, upotrijebljen u izradi same kabine vozila. Pri izradi ovakve karoserije, debljina materijala se mijenja od prednje i zadnje strane vozila prema sredini. To znači, da se u slučaju sudara, savijaju i drobe prednji tanji materijali, što će amortizirati udarac i sačuvati kabinu vozila sa putnicima. Upotrebom tanjih i debljih materijala pri izradi karoserije, postignuta je maksimalna sigurnost putnika u vozilu. Tako na primjer u situacijama sudara manjom ili srednjom brzinom, primjećujemo, da je motor vozila skupa sa transmisijom, završio ispod vozila, dok se kabina sa putnicima uzdigla. I kod udarca u zadnji kraj vozila, uvijek možemo vidjeti oštećeni dio vozila utisnut prema kolniku a ne prema gore. Znači, upotrebom tanjih materijala na mjestima predviđenim za deformiranje, možemo pri konstrukciji karoserije točno predvidjeti nastala oštećenje prilikom sudara. Čak što više, kod današnjih vozila, na takvim mjestima, dijelovi karoserije izrađeni su u obliku harmonike, pa pored toga što se prvi savijaju, dodatno apsorbiraju udarac. Tako, gledajući ove skice, lako možemo dobiti sliku razvijanja situacije prilikom sudara, recimo sa prednje strane. Pri udarcu u drugo vozilo, najprije se lome plastični branici na vozilu, koji su danas dosta udaljeni od same karoserije a nerijetko je međuprostor ispunjen pjenom (stiroporom). Nakon ovoga, sila udarca, prenosi se na metalni nosač branika, koji je pričvršćen na karoseriju vozila preko blokova za apsorpciju udarca. Ti blokovi, izrađeni su od gume a nerijetko od metalne harmonikaste cijevi. Tek nakon ovakve apsorpcije udarca, silu impakta, preuzeti će prednji dio karoserije. Sada dolaze do izražaja tanji pa deblji materijali karoserije, koji će redoslijedom dodatno apsorbirati udarac. Ovakvim načinom ublažavanja udarca, zacijelo će se maksimalno sačuvati prostor za putnike. Možda e ovaj dio teksta objasniti komentare laika koji slijede nakon manjeg sudara, kao: i to ti je nekakav auto, sav se raspao od udarca sa svega dvadesetak kilometara na sat. Očigledno da se prilikom izrade konstrukcije vozila moglo birati samo između sigurnosti i materijalne štete uzrokovane sudarom.

slikaslika

Par savjeta za zimske uvjete

U ovom dijelu teksta, neću se osvrtati na uobičajene upute o pripremi vozila za zimske uvjete vožnje, koji su već opće poznati, već upozoriti na moguće i učestale probleme za velikih hladnoća.

Jedan od vrlo čestih problema jest blokiranje kočnica prilikom pokušaja kretanja nakon vrlo hladne noći. Ovaj problem, pojavljuje se ukoliko smo prilikom parkiranja vozila povukli ručicu ručne kočnice. Ručna kočnica je mehanički sistem, povezan sa prednjim ili zadnjim kotačima vozila. Obzirom da je cijeli sistem smješten ispod vozila, konstantno je izložen vodi, blatu… Uslijed velike hladnoće, voda i blato, smrznu se na poteznim sajlama i ostalim gibajućim elementima sistema ručne kočnice. Ukoliko smo prilikom parkiranja vozila povukli ručnu kočnicu, mehanizam će se smrznuti u toj poziciji. Naravno, da prilikom pokušaja otpuštanja ručne kočnice, cijela mehanika ostaje u poziciji zakočenosti. Naime, opruge koje su predviđene za vračanje mehanizma u otpušteni položaj nemaju dovoljnu silu da oslobode mehanizam. Upravo zato, za velikih hladnoća, ne prakticirajte povlačiti ručnu kočnicu ako imate namjeru ostaviti parkirano vozilo duže od sat dva. U ovakvim uvjetima, dobro je nakon određene kilometraže, kada se već mehanizam zagrije od uporabe nožne kočnice, povući ručnu kočnicu više puta, kako bi se mehanizam razradio. Umjesto korištenja ručne kočnice za ovakvog vremena, dovoljno je nakon gašenja motora ubaciti ručicu mjenjača u prvu brzinu i ostaviti ga u toj poziciji. Naravno, prije slijedećeg pokretanja motora, ne zaboraviti postaviti ručicu u neutralan položaj (ler)

slikaslika

Slijedeći učestali problem za velikih hladnoća jest smrzavanje bravica na vratima vozila. Ovaj problem, uglavnom rezultira pucanjem ključa za otključavanje vrata. Naime, vozači obično nervozni u ovakvim situacijama, pokušavaju silom otključati vrata vozila i evo vraga, puca ključ. Naravno da za ovaj problem postoje rješenja i to na skoro svim benzinskim crpkama u vidu sprejeva ili kapaljki sa tekućinom za odmrzavanje. Međutim, praksa je pokazala, kako ta sredstva obično završavaju negdje u vozilu pa su tako i nedostupna kada ih trebamo. Rijetki su vozači, koji razmišljaju kako im ta sredstva mogu zatrebati pa ih nose po džepovima ili torbicama. Uglavnom, brava smrznuta a sprej u vozilu. Upravo zato, evo savjeta iz vremena, kada ovakvih sredstava nije bilo u prodaji.

Kada zamijetite da se brava smrzla, ne pokušavajte silom okretati ključ. Izvadite ključ iz brave i zagrijte ga upaljačem ili šibicama. Ovako zagrijani ključ umetnite u bravu i vrlo ga nježno silite na lijevu i desnu stranu brave. Ovaj postupak ponavljajte, sve dok se brava ne odmrzne. Odnosno za svakog pokušaja, brava će se sve više okretati u lijevu i desnu stranu, do potpunog odmrzavanja.

Za velikih hladnoća, svi materijali postaju krhki i skloni su pucanju već pri primjeni i manje sile. Specijalno danas, kada se u vozila masovno ugrađuje dosta vitalnih dijelova od plastike. Stoga, nije preporučljivo prilikom ulaska u vozilo koristiti mehanizme za spuštanje stakala, pomicanje retrovizora, otvaranje pomičnog krova, kofera, poklopca rezervoara i sl. Ovakve radnje ostavite za kasnije, kada se vozilo i njegova unutrašnjost zagriju.

I na kraju, nije na odmet, premazati gumene brtve između vrata i karoserije vozila glicerinom. Ovakav će postupak onemogućiti smrzavanje odnosno lijepljenje guma za karoseriju vozila.

Ovih nekoliko savjeta, zasigurno će vam osigurati dobro raspoloženje za vožnje u zimskim uvjetima.

_________________
alf 46
slika
slika slika slika


Vrh
 Profil Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail  
 
Prikaži postove “stare”:  Redanje  
Započni novu temu Odgovori  [ 1 post ] 

Vremenska zona: UTC + 01:00 [LJV]


Online

Trenutno korisnika/ca: / i 1 gost.


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.
Ne možeš postati privitke.

Traži:
Forum(o)Bir:  
cron
POWERED_BY
HR (CRO) by Ančica Sečan