SAMOGRADNJA

Nasih ruku djela
Sada je: 22 ruj 2019 03:58.

Vremenska zona: UTC + 01:00 [LJV]




Započni novu temu Odgovori  [ 1 post ] 
Autor/ica Poruka
 Naslov: Motor osnove
PostPostano: 25 stu 2011 15:06 
Offline
Site Admin
Avatar

Pridružen/a: 24 vel 2010 00:46
Postovi: 262
Motor vozila i njegovi agregati
slika
Opisavši u prošlom broju, šasiju, karoseriju i podvozje vozila u grubim okvirima, u ovom broju opisati ćemo također u grubo, pogonski motor vozila i njegove agregate. Dakako, da ćemo nakon ovako grubih opisa glavnih dijelova vozila, iste detaljno obraditi u narednim tekstovima.

Pogonske motore vozila, možemo podijeliti u dvije kategorije Otto (benzinske) i Diesel (dizel) motore. I jedan i drugi tip motora imaju istu funkciju, pokretanje vozila. Razlika je u vrsti goriva koju koriste i sistemu njihovog sagorijevanja. Sastavni dijelovi oba motora, skoro su identični. Zato, dok ne prijeđemo na princip rada i razliku u principu rada benzinskih i dizel motora, ovaj tekst, odnositi će se na oba.

Na šasiju ili u samonoseću karoseriju, ugrađen je jedan od navedenih motora, koji povezan mjenjačem, kardanskom osovinom i poluosovinama ili samo poluosovinama (prednji pogon) pokreče vozilo. Motor nikada nije direktno pričvršćen na karoseriju, već preko gumenih nosača, koji ublažavaju vibracije motora. Na priloženoj skici, vidimo dva nosača motora na poprečnom mostu vozila za uzdužnu postavku motora (tipično za pogon na zadnje kotače).

slikaslika

Motori se sastoje od tri veća sklopa: glava motora na vrhu, blok motora u sredini i tkzv. karter, odnosno donji poklopac motora i ujedno kontejner za ulje motora. Prva dva sklopa, vrlo su kompleksni elementi motora.
Za glavu motora, moglo bi se reći, da je najkompleksniji dio motora. U nju ulazi smjesa goriva i zraka te u njoj i sagorijeva. Iz nje također izlaze i sagorjeli plinovi. Da bi sve to bilo moguće, na glavi motora, smješten je rasplinjač ili injektori, kao i kolektor ispušnih plinova. Smještaj usisnih i ispušnih ventila u glavi motora, omogućuje ulaz smjese i izlaz ispušnih plinova. Regulaciju pravovremenog otvaranja i zatvaranja ventila vrši bregasta osovina, koja je također smještena u glavi motora. Kod dizel motora, tu su još uvrnuti i grijači smjese. Već ovim kraćim opisom glave motora, vidljivo je, da je brdo elemenata natrpano na samo jedan segment motora. Dakako, da uz opisane dijelove glave motora tu ima još popratnih elemenata kao što su: puškice ili vodilice ventila, opruge ventila sa šeširićima i kajlicama, samopodešavajući hidraulični podizači ventila ili tkzv. klackalice sa vijcima za podešavanje zazora između podizača ventila i ventila, semerinzi ventila i bregaste osovine te niz ostalih brtvi, indikatora i senzora. Stoga nije ni čudo, da se sve modifikacije motora rade isključivo na glavi motora.

Blok motora, sastoji se od radilice sa kliznim ležajevima na koju su vijcima pričvršćene klipnjače sa klipovima i karikama. Na prednjem dijelu radilice, nalazi se remenica ili lančanik, kojim se povezuje sa bregastom osovinom. Na samom prednjem kraju radilice, pričvršćena je remenica, koja pomoću klinastog ili kanalnog remena pokreče agregate motora: alternator (opskrbljuje vozilo potrebnom el. energijom), vodenu pumpu sa ili bez ventilatora (cirkulira vodu ili rashladnu tekućinu unutar motora i hladnjaka za vodu), hidrauličnu pumpu servo volana ( tlači ulje servo sistema koji asistira pri okretanju volana) i kompresor klima uređaja ( omogućuje vožnju u zimskom kaputu za vrijeme pasjih vrućina). Na zadnjem dijelu radilice, vijcima je pričvršćen zamašnjak motora sa kvačilom. Prednja i zadnja strana radilice, zabrtvljena je gumenim brtvama (semerinzima) kako bi se spriječilo istjecanje ulja iz motora. Na sami blok motora, uglavnom su pričvršćeni i svi navedeni agregati.

slikaslika

Ovakvi motori sa unutrašnjim sagorijevanjem, izrađuju se već sa jednim cilindrom i klipom (pod cilindar, podrazumijeva se čelična košuljica uprešana u blok motora a u kojoj kliže klip motora). No u automobilskoj indrustriji, najčešće srećemo motore sa 4 i 6 cilindara postavljenih linijski ili u V formaciji. Kod većih i luksuznijih vozila, naići ćemo na motore sa osam, deset i dvanaest cilindara u V formaciji. V formacija motora, pruža daleko bolji balans motora ali je znatno skuplja izrada. Naime, kako vidimo na skici, takav motor ima dvije glave a i povezivanje bregastih osovina sa radilicom, daleko je kompliciranije, nego kod linijskih motora. Upravo iz tog razloga, danas možemo često susresti vozila sa šestocilindrićnim linijskim motorima.

slikaslika
slikaslikaslika

Ovako koncipirani motori, rade na slijedeći način: Količinu goriva u odnosu na količinu zraka, regulira rasplinjač (stariji tipovi vozila) ili injektori kojima upravlja ECU Engine Control Unit (kontrolna jedinica) ili popularno kompjutor. Takva smjesa u pravilnom omjeru, ulazi kroz usisni kanal, kojega otvara usisni ventil, u glavu motora, odnosno cilindar. Klip u svojoj silaznoj putanji, usisava smjesu a u povratnoj je sabija. Sabijenu smjesu, u pravom momentu zapaljuje svjećica i dolazi do ekspanzije. Upravo ta ekspanzija je produkt velike snage i potiskuje klip motora natrag prema dolje. U svojoj povratnoj putanji prema gore, otvara se ispušni ventil, koji omogućuje istiskivanje sagorjelih plinova iz cilindra. Ovaj ciklus paljenja smjese, odvija se u svakom drugom okretaju radilice, odnosno svakih 720 stupnjeva u svakom pojedinom cilindru. Ovaj učinak, koristi se za pokretanje vozila.

slikaslika

_________________
alf 46
slika
slika slika slika


Vrh
 Profil Pošalji privatnu poruku Pošalji e-mail  
 
Prikaži postove “stare”:  Redanje  
Započni novu temu Odgovori  [ 1 post ] 

Vremenska zona: UTC + 01:00 [LJV]


Online

Trenutno korisnika/ca: / i 1 gost.


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.
Ne možeš postati privitke.

Traži:
Forum(o)Bir:  
cron
POWERED_BY
HR (CRO) by Ančica Sečan